Sestavili jsme pro vás unikátní videokurz, který vám pomůže s vaší přípravou na přijímčky Masarykovy univerzity. Čekají na vás desítky hodin výukových videomateriálů a mnoho dalších užitečných podkladů. Nabyté znalosti si můžete prověřovat procházením kvízů. Pomocí statistik můžete sledovat, jak se v jednotlivých oblastech lepšíte, případně se můžete porovnávat s dalšími studenty. Svůj výsledek také můžete sdílet například na Facebooku a pochlubit se tak vašim přátelům.
Kurz nemáte koupený (nebo jen nejste přihlášen/a), máte tedy přístup pouze k omezené části kurzu.
Koupit kurzPři správném uvažování lze příklady na sylogismy často vyřešit z hlavy během několika málo sekund. Pokud si na to však netroufáte a chcete mít jistotu správného výsledku, existuje postup, pomocí kterého můžete příklady řešit přehledně pomocí Vennových diagramů.
Mějme příklad:
Nakreslíme si tedy Vennův diagram pro 3 množiny, které vystupují v příkladu (Stromy - S, Objekty s jehličím - J, Rostliny - R)
Rozložení množin ve Vennově diagramu nám rozdělil plochu na 8 oblastí. Na základě dvou vět ze zadání označíme některé z oblastí následujícím způsobem:
Oblast necháme prázdnou:
Pokud oblast nevyšrafujeme, ani do ní nezaznamenáme křížek, znamená to, že o této oblasti nevíme nic - to znamená, že musíme počítat se všemi možnostmi: tj. že v oblasti se může nacházet nějaký prvek i nemusí.
Oblast vyšrafujeme:
Pokud oblast vyšrafujeme, říkáme tím, že se v ní rozhodně žádný prvek nenachází.
Do oblasti zaznamenáme křížek:
Pokud do oblasti zaznamenáme křížek, říkáme tím, že se v ní určitě nějaký prvek nachází.
Při zaznamenávání pravidel do diagramu je lepší začít větou s obecným kvantifikátorem tj. "Je-li něco strom, tak je to rostlinou." (Uvědomte si, že věta říká to samé jako - "Všechny stromy jsou rostlinami").
Nyní víme, že pokud je něco strom, tak je to rostlinou (neboli, že všechny stromy jsou rostlinami) - to znamená, že nemůže existovat strom, který by rostlinou nebyl. A to je právě to, co můžeme zaznačit do našeho diagramu:
Další věta říká: "Nějaký strom nemá jehličí." Víme tedy, že určitě existuje alespoň jeden strom, který nemá jehličí - což opět můžeme zaznačit do našeho diagramu:
Nyní již máme zaznačeno vše potřebné, abychom mohli z nabízených možností určit tu správnou.
Abychom se mohli odkazovat na jednotlivé oblasti, pojmenujeme si je pomocí písmenek a-h:
A) Něco, co je rostlinou, nemá jehličí.
Aby tato věta byla správně, je potřeba, aby byl zaznačený křížek v oblasti d nebo g. Jelikož, je křížek právě v oblasti d, je tato možnost správnou odpovědí.
B) Je-li něco rostlinou, tak to nemá jehličí.
Aby tato věta byla správně, je potřeba aby oblasti e i f byly prázdné (vyšrafované).
C) Je-li něco rostlinou, tak to má jehličí.
Aby tato věta byla správně, je potřeba aby oblasti d i g byly prázdné (vyšrafované).
D) Něco, co je rostlinou, má jehličí.
Aby tato věta byla správně, je potřeba, aby byl zaznačený křížek v oblasti e nebo f
E) Nelze jednoznačně rozhodnout.
Již víme, že správnou odpovědí je možnost A), tedy lze jednoznačně rozhodnout.
Veškerá zadání úloh TSP jsou duševním vlastnictvím Masarykovy univerzity a jsou užita na základě licence poskytnuté Masarykovou univerzitou. Veškeré vysvětlující komentáře a doprovodné texty k jednotlivým úlohám jsou produktem autora kurzu a Masarykova univerzita nezaručuje jejich správnost.
Masarykova univerzita nabízí uchazečům o studium zdarma stažení všech dosavadních variant TSP i s klíčem správných odpovědí, včetně e-learningového kurzu, na adrese http://muni.cz/tsp, kde mohou uchazeči o studium rovněž nalézt odkazy i na další služby poskytované Masarykovou univerzitou - Diskusní fórum pro uchazeče, Interaktivní online TSP, Často kladené dotazy, aj.
Diskuze
Reagovat na celek