Jak na TSP - Analytické myšlení - Uspořádání

Uspořádání
0% hotovo
V těchto příkladech většinou vystupuje pětice/šestice osob, přičemž některé dvojice z této skupiny jsou mezi sebou vzájemně porovnány (jeden z dvojice je v něčem lepší, než ten druhý). Našim úkolem je tato porovnání dvojic seskupit do celku, abychom měli představu o celkovém porovnání skupiny.

  • Úvod

Sestavili jsme pro vás unikátní videokurz, který vám pomůže s vaší přípravou na přijímčky Masarykovy univerzity. Čekají na vás desítky hodin výukových videomateriálů a mnoho dalších užitečných podkladů. Nabyté znalosti si můžete prověřovat procházením kvízů. Pomocí statistik můžete sledovat, jak se v jednotlivých oblastech lepšíte, případně se můžete porovnávat s dalšími studenty. Svůj výsledek také můžete sdílet například na Facebooku a pochlubit se tak vašim přátelům.

Kurz nemáte koupený (nebo jen nejste přihlášen/a), máte tedy přístup pouze k omezené části kurzu.

Koupit kurz

Teorie

1. Sestavení stromu (schématu) uspořádání

Velice užitečnou pomůckou při řešení těchto příkladů je nákres stromu uspořádání. Ukažme si tedy, jak se strom uspořádání vytváří, a také, jak se s ním pracuje, jelikož to nemusí být zcela intuitivní.

Nejdříve odlišný pohled na situaci - pro lepší pochopení:

Máme tedy pětici přítelkyň s různým věkem a zajímá nás jejich celkové uspořádání. Už na základě první věty si můžeme uvědomit, že lze situaci popsat výčtem všech konkrétních možností, jak mohou být tyto přítelkyně uspořádány od nejstarší po nejmladší. Takových možností, jak je vzájemně uspořádat je právě n!... (permutace n prvků do n pozic). Jelikož umisťujeme 5 přítelkyň - možných uspořádání je 5! tedy 120.

Další věty nám situaci blíže popisují - jedná se tedy o jistá omezení situace:

  • A je starší než C (A>C)
  • B je starší než A (B>A)
  • D je starší než E (D>E)
  • E je starší než C (E>C)

Každé porovnání dvojic nám z těchto 120ti možností eliminuje jisté možnosti - například, porovnání A>C nám eliminuje ty možnosti, kde C>=A (jelikož má každá z přítelkyň různý věk, stačí psát C>A). Pokud si vyškrtáme možnosti odporující všem výše zmíněným odrážkám, zůstanou nám pouze ty, odpovídají našemu zadání.

Pozn. Tento pohled na příklady je také popsán v druhé části 5. videa - od 8:06.

Nyní už k sestavování stromu:

Výše zmíněný postup je příliš zdlouhavý a těžkopádný, vzhledem k velkému množství možností, ze kterých vycházíme. Eliminovat nevyhovující možnosti lze naštěstí i rychlejším způsobem - právě pomocí sestavení stromu uspořádání.

Načrtneme si, jak lze postupovat na základě informací z odrážek:

Číst více

Procvičovací kvíz

Procvičit kurz
Uspořádání

Diskuze

Zatím žádný komentář
Reagovat na celek

Veškerá zadání úloh TSP jsou duševním vlastnictvím Masarykovy univerzity a jsou užita na základě licence poskytnuté Masarykovou univerzitou. Veškeré vysvětlující komentáře a doprovodné texty k jednotlivým úlohám jsou produktem autora kurzu a Masarykova univerzita nezaručuje jejich správnost.

Masarykova univerzita nabízí uchazečům o studium zdarma stažení všech dosavadních variant TSP i s klíčem správných odpovědí, včetně e-learningového kurzu, na adrese http://muni.cz/tsp, kde mohou uchazeči o studium rovněž nalézt odkazy i na další služby poskytované Masarykovou univerzitou - Diskusní fórum pro uchazeče, Interaktivní online TSP, Často kladené dotazy, aj.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace