Sestavili jsme pro vás unikátní videokurz, který vám pomůže s vaší přípravou na přijímčky Masarykovy univerzity. Čekají na vás desítky hodin výukových videomateriálů a mnoho dalších užitečných podkladů. Nabyté znalosti si můžete prověřovat procházením kvízů. Pomocí statistik můžete sledovat, jak se v jednotlivých oblastech lepšíte, případně se můžete porovnávat s dalšími studenty. Svůj výsledek také můžete sdílet například na Facebooku a pochlubit se tak vašim přátelům.
Kurz nemáte koupený (nebo jen nejste přihlášen/a), máte tedy přístup pouze k omezené části kurzu.
Koupit kurzObčas se v příkladech vyskytne takové zadání, kde je potřeba skládat. Nemůžeme si ale bohužel zadání rozstříhat a poskládat. Budeme muset najít způsob jak si zadání poskládat aniž bychom jakkoli zasáhli do celistvosti papíru.
Všechny tyto příklady mají společný určitý základ. A použijí se na ně ty samá pravidla, jako v celé prostorové představivosti. Hádejte, jaká to mohou být?
Najít si záchytné body a určit vztah mezi nimi! Je to sice stále omílání toho stejného dokola, ale jak se říká, opakování je, matkou moudrosti.
Většinou budeme tedy skládat pláště kostek a různých předmětů. Můžeme si celou tuto kostku složit v hlavě, což by bylo parádní, ale ne každý to zvládne. Takže si tyto pláště budeme skládat na papíře.
Pro názornou ukázku můžeme použít jednoduchý plášť kvádru jako na obrázku níže.
Pro nás je důležité si stanovit vzájemné vztahy záchytné body a jejich vzájemné vztahy. Předtím si ale můžeme trochu pomoct a dokreslit si strany, které se vzájemně dotýkají. Snáze tak určíme vztahy mezi záchytnými body.
Když tento plášť složíme, tak část v zeleném obdélníku se bude našeho pláště dotýkat tam, kde jsme si ji zeleně překreslili. Není nijak zrcadlově převrácená ani otočená. Prostě ji obkreslíme. Části v červených obdélnících překlopíme o 180°. Oranžové body označují, kde se spojí rohy. Takto si už můžeme snáze určit záchytné body a vztahy mezi nimi.
Který z následujících objektů odpovídá plášti v zadání?
Jak tedy začít se záchytnými body? Když se podíváme na možnosti a) až e), tak nás mohou zaujmout třeba boční strany. Někde jsou trojúhelníky orientovány stejným směrem, jinde obráceně. Podle našich oranžových pomocných bodů víme, že trojúhelníky jsou orientovány stejným směrem.
Takže možnosti A, B a D můžeme vyškrtnout. Zbylo nám C a E. Ty mají horní stěnu totožnou a liší se orientací bočnic. Musíme si tedy určit vztah mezi bočnicí (orientací černého trojúhelníku) a horní stěnou.
Pokud jsou trojúhelníky orientovány nahoru, tak čáry směřují z levého horního rohu k pravému spodnímu. To nám splňuje možnost C.
Možnost E má trojúhelníky orientovány dolů. Musíme si tedy trochu pomoci.
Použijeme tu část, co jsme si dokreslovali. Trojúhelník směřuje dolů a víme, že všechny trojúhelníky mají stejný směr. To nám sedí. Čáry na horní straně ale směřují z levého dolního k pravému hornímu rohu, což neodpovídá obrázku v možnosti E. E tedy také škrtáme a správná odpověď je opravdu C.
Opět se teorii naučíte nejlépe praxí! V celé prostorové představivosti je důležité stále to samé. Určit si záchytné body a vztahy mezi nimi.
Veškerá zadání úloh TSP jsou duševním vlastnictvím Masarykovy univerzity a jsou užita na základě licence poskytnuté Masarykovou univerzitou. Veškeré vysvětlující komentáře a doprovodné texty k jednotlivým úlohám jsou produktem autora kurzu a Masarykova univerzita nezaručuje jejich správnost.
Masarykova univerzita nabízí uchazečům o studium zdarma stažení všech dosavadních variant TSP i s klíčem správných odpovědí, včetně e-learningového kurzu, na adrese http://muni.cz/tsp, kde mohou uchazeči o studium rovněž nalézt odkazy i na další služby poskytované Masarykovou univerzitou - Diskusní fórum pro uchazeče, Interaktivní online TSP, Často kladené dotazy, aj.
Diskuze
Reagovat na celek